Gastles school De Borgstee te Grijpskerk

29-05-2009

Op vrijdag 29 mei hebben Klaas Oostra en John Klinge een gastles gegeven aan groep 6 van ‘De Borgstsee’ te Grijpskerk. Groep 6 is een klas met 30 kinderen van ongeveer 10 jaar oud. KOVO is bij de bouw van de school betrokken geweest als adviseur. Er is toen belooft dat we nog eens een gastles zouden verzorgen. De les ging over duurzaamheid. Van te voren moesten we inschatten wat een kind van 10 al wel zou kunnen snappen en wat nog te moeilijk is.

Op school was er al eerder een project geweest over duurzaamheid. Daardoor wisten de kinderen al het een en ander. Het geven van de les deden we aan de hand van een PowerPoint presentatie. De presentatie konden we houden op een modern digitaal schoolbord. Aan het eind hebben we, met de klas, geconcludeerd dat zo´n bord niet echt een duurzame oplossing is. Om de aandacht van de klas vast te houden, hebben we de les zo opgezet dat het een interactieve les zou zijn. De kinderen mochten alles vragen en wij stelden ook vragen aan de klas.

Dat kinderen leuke vragen kunnen stellen werd al snel duidelijk. Klaas verzorgde de opening van de les met een stukje uitleg over KOVO. Er kwam al gauw een vraag of KOVO een afkorting is. Toen Klaas aangaf dat KO staat voor Klaas Oostra kwam dan ook de vraag ‘Ben jij dan de baas van KOVO?’ Klaas antwoordde, zo trots als een pauw: ‘Ja’.

Het begin ging over wat duurzaamheid nu eigenlijk is. Dat het meer is dan alleen het duurzaam opwekken van energie. Duurzaamheid is het beperken van het energieverbruik, het duurzaam opwekken van energie en het efficiënt gebruik van energie. De noodzaak van duurzaamheid hebben we besproken en hiermee de link gelegd naar techniek. Wat is techniek, hoe lang is er al techniek, waar zie je techniek en dat het energieverbruik wordt veroorzaakt door het gebruik van techniek.
Vervolgens gingen we verder op het gebruik van techniek op school. Ook hier kwamen er een heleboel voorbeelden. We hebben het ook nog even gehad over het feit dat er steeds meer techniek komt.

Na het uitstapje over techniek hebben we aan de hand van voorbeelden besproken hoe de school bezig is met duurzaamheid en wat ze daar zelf aan kunnen doen. We hebben o.a. uitgelegd wat daglichtregeling is, wat een bewegingsmelder is en we hebben het gehad over vloerverwarming en luchtbehandeling. In simpele bewoordingen en met foto´s van de LBK op het dak van de school is uitgelegd over het hoe en wat van een LBK. Hierbij is ook uitgelegd wat warmte terugwinning is. Ook dat werd begrepen door de klas. De presentatie werd afgesloten met een paar grappige plaatjes over duurzaamheid. Op de laatste dia stond een plaatje van een ouderwets schoolbord met krijtjes en een digitaal schoolbord, zoals dat in de klas wordt gebruikt. Daarbij stond dan de vraag hoe het eigenlijk zou moeten.

Na een uur lang te hebben gekletst over duurzaamheid en alles wat daarbij komt kijken, was het tijd voor een korte pauze. Na deze pauze werd de les als zodanig afgesloten met een knutselwerkje. Via de vrienden van Elektro hadden we de knutselopdracht gekregen die al eens is gemaakt tijdens de week van de techniek. De kinderen kregen allemaal een houten kistje met daarin materiaal om een ventilator op zonne-energie te maken. Het knutselpakket was al enigszins voorbereid door KOVO, zodat de kinderen geen gereedschap hoefden te gebruiken. Met wat hulp van ons en een paar handige kinderen is het uiteindelijk gelukt om alle knutselwerken aan het draaien te krijgen.

Na de les zei een van de kinderen dat hij in de zomervakantie naar Spanje zou ga en de ventilator dan mee wou nemen, want daar zou die het wel goed doen.

Al met al was het een geslaagde les, waar de kinderen het een en ander hebben geleerd en ook nog plezier hadden aan de les.